Kes on graafiline disainer ja milles ta sind aidata saab?

Graafiline disain on lai mõiste, mis koondab enda alla visuaalse kommunikatsiooni erinevad vormid nagu sümbolid, fotograafia, tüpograafia ja illustratsiooni. See on protsess, mille käigus lahendatakse probleeme. Graafilist disaini ja kunsti võidakse samastada, kuid neil on fundamentaalne erinevus: disain luuakse eesmärgiga edastada mõni konkreetne sõnum. Kunsti puhul võib eesmärgiks olla mingi emotsiooni tekitamine vaatajas ning selle töö tõlgendamine jäetakse pigem vaatajale endale. Kunstimeel ja tundlikkus tulevad disainerile kasuks, et olla empaatiline ning mõista erinevaid osapooli. Sõnumi edastamisel on kompositsioonil, värvidel ja tervikul oluline roll.

Mis siis ikkagi on vastus küsimusele: mida teeb graafiline disainer?

Sõnastaksin selle nii, et graafiline disainer on professionaal, kes seob omavahel erinevad visuaalsed elemendid ning loob tervikliku disaini. Enda töös kasutab ta arvutiprogramme, millest olulisemad on Adobe Illustrator (vektorgraafikas kujundused), Photoshop (fototöötlus- ja manipulatsioon), InDesign (küljendamine) ning loob seal erinevaid veebi- ja trükireklaame. Veebis kasutatakse graafilise disaineri abi kodulehtede kujundamisel, veebibännerite loomisel, e-raamatute ja väljaannete koostamisel, logo ja identiteedi loomisel. Trükiste näol jõuavad disaineri kujundused käegakatsutavasse formaati, milleks on kas mõni voldik, visiitkaardid, kataloog või pakendikujundused. Graafiline disain on ka tänavasildid, suunanäidud, kasutusjuhendid jne.

Mis probleeme lahendab graafiline disainer?

On olemas ütlus, et “disain ei pea ilmtingimata meeldima, ta peab töötama”. Enne töö alustamist on vaja teada, milleks see tellitakse ja mida soovitakse saavutada. Kui tegemist on mõne juhendiga, siis on kõige tähtsam luua selline kujundus, mis on lihtsasti mõistetav kõigile kasutajatele. Ehk siis, kunstiline välimus on antud juhul teisejärguline või ei oma üldse tähtsust. Kui eesmärgiks on suurendada ettevõtte käivet tootepakendi abil, siis kahtlemata on üldisel kompositsioonil ja värvidel suur roll. Logo eesmärgiks on identifitseerida ettevõte ja luua sümbol, mille abil meelde jääda ja eristuda konkurentidest. Probleemi lahendamine sisaldab endas turu ja konkurentide põhjalikku uurimist.
Internetiavarustes kolades on silma jäänud ettevõtteid, kes jätavad raha lauale sellega, et ei julgeta või ei peeta oluliseks visuaalsesse poolde panustada. Olen teinud tellimuse e-poest ning 3 kuud hiljem ei suuda seda poe nime ega brändi meenutada, et oma sõbrale soovitada. Meenub, et “olid heledad pakendid, vist”. Puudub see “miski”, mis jääks meelde. Põhjuseid, miks brändidega nii juhtub, on ilmselt erinevaid ja ei saa süüdistada klienti ega disainerit, sest see on nende omavahelise koostöö ning võimaluste tulemus.

Vaatame laiemat pilti

Mulle endale meeldib mõelda laiemalt kitsamale. Kõigepealt vaatan ettevõtet ülevalt pilve pealt nagu see oleks väike maja: kus ta asetseb, mis värvi ta on, mis värvi on teised majad kõrval, kas ta eristub. Ülevalt allapoole laskudes hakkan nägema täpsemalt, kas on katuses auk, või on pinnas ebasobiv jne.

Disain ei pea alati olema karjuvalt kirev ja üle võlli. Kui sihtrühm ootab konservatiivset ja “vana head” stiili, siis selle juurde peaks ka jääma, mitte kukkuma liialt eksperimenteerima, sest see võib tuua kaasa sihtrühma lahkumise. Kui eesmärgiks on ümber positsioneerida toode (odavalt kallimale), siis teatud klientide lahkumine on paratamatu.

Üldiselt on graafilise disaineril vaja paljude oskuste kompetentsi (tehniline, üldistusoskus, lihtsustamine, suhtlusoskus, empaatia, hea maitse), et olla edukas. Palju on vaja analüütilist mõtlemist, kuid x % tööst kujuneb alati ka puhtalt intuitsiooni abil. Püüdes tunnetada, mis on see, mis töötaks hästi. Ise mängin erinevaid kombinatsioone läbi seni, kuni süda rõkkab sees: “ohh, this is it!”.

Graafilise disaini teenused, mida Soniik  pakub:
– Logo ja visuaalne identiteet
– Reklaammaterjalid veebi ja trükki
– Pakendidisain
– Illustratsioonid
– Fototöötlus (ebasobiva tausta eemaldamine, tootefotod)

One comment

Pingbacks and Tracebacks

  • Kommenteerimine suletud.