Kuidas enda väikeettevõtet efektiivselt turundada

Pärast firma loomist on paljudel alustavatel ettevõtjatel peamurdmist, kuidas end nähtavaks teha ja millest konkreetselt lähtuda väikeettevõtte turundamisel. Võimalusi tundub nii palju. Kahjuks tekitab valikute rohkus mulje, et kõike peaks proovima ja kaob ära arusaam, mida tasub teha ja mida mitte. Üks aga on kindel – kui sooviks on müüa väljaspoole enda tutvusringkonda ja jõuda suurema auditooriumini, siis tuleb hakata järjepidevalt turundusega tegelema.

Enne, kui jagan konkreetsemaid nippe, tahaksin mainida, et ma ei ole turundusguru (jah, kui soovite, võite lugemise siinkohal lõpetada, aga ma soovitan siiski edasi lugeda). Minu ametlik turundusalane õpe piirdub vastavate ainete läbimisega kutsekas ja hiljem ülikoolis ning need ained läbisin ma mõlemal juhul praktiliselt maksimumtulemuse peale, sest ma sain aru, milles peitub turunduse iva. Küll aga pean ütlema, et seal ei õpetatud sõnagi selle turunduse kohta, millega peavad tegelema väikeettevõtete juhid aastal 2019. See on teine maailm ja teine keskkond, kus ellu jäävad need, kes õpivad kiirelt ujuma. Kui sind pole sotsiaalmeedias, siis sind pole olemas. Kui ma ei ole turundusguru, miks ma sellest siis kirjutan?Minu kliendid on suures osas väikeettevõtted, kes enda reklaammaterjale tellides peavad omama mingisugust turundusplaani (kasvõi oma peas). Logo ja visuaalset identiteeti luues on vaja teatud nüansse teada. Ma näen ka seda, et asju tehakse vales järjekorras ja ei ei saada päris täpselt aru, kuidas siis peaks toimima. Seetõttu on see postitus üldine raamistik prioriteetidest, millega tegelda. Disain ja turundus on omavahel seotud alad. Ma ei saa tegeleda kujundamisega arvesse võtmata turunduspõhimõtteid.

Tagasi tulles, sa lõid ettevõtte ja sul on toode või teenus. Kust pihta hakata?

Vastus: istu maha ja haara pastakas.

Eelarvesta

Pane kirja konkreetne eelarve, mida omad turundustegevusteks. Vahendid, mis sul hetkel on võimalik selleks eraldada. Hiljem võid muidugi eelarvet suurendada või siduda käibega (10% kuukäibest näiteks).

Määra sihtrühm

Kes on sinu klient?Püüa kirjeldada teda nii täpselt kui suudad. Kui oled mõnda aega tegutsenud, siis on see lihtsam. Kui oled alles turule tulnud, siis proovi ennustada, kellele su toodet võiks vaja minna.

Palka disainer

Lase luua logo ja võimalusel visuaalne identiteet ning vajalikud reklaammaterjalid.

>>Kes on graafiline disainer ja milles ta sind aidata saab?

Vali kanalid

Turunduskanaleid valides tuleb arvesse võtta eelarvet ja sihtrühma. Ilma neid teadmata kompad pimeduses ja loobid raha tuulde. Eeldades, et sinu ettevõttel ei ole suurt pangakontot, siis ei tasu kõigepealt mõelda TV ja raadioreklaami peale. Rahaliselt kõige soodsamad ja efektiivseimad on:

  • Koduleht. Kas saad ise tehtud või vajad midagi keerulisemat ning tellid spetsialistilt?Kui suur roll on kodulehel sinu müügitegevuses?Kui otsene (e-pood), siis planeerida rohkem vahendeid. Ainuüksi kodulehest pole ka kasu, kui sinna ei tule külalisi. Optimeeri leht Google otsingumootorile ja too külalisi sotsiaalmeediast.
  • Sotsiaalmeedia. Kas peaksin tegema kõikjale konto?Ei. Mõtle läbi, millist sisu sa postitada kavatsed ning kuhu see sobiks kõige paremini ehk kus liigub sinu klient. Kontosid peab olema nii palju kui jõuad ära hallata ja aktiivselt töös hoida. Pigem eelistada ainult ühte ja teha seda hästi, kui proovida kõike korraga. Kui sinu klient on vanemapoolne naisterahvas, siis sobilik kanal on ehk tõesti Facebook ja huvialagrupid, aga kui sinu kliendiks on personalijuhid, siis võid kaaluda LinkedIn-is turundamist, kuna seal liigub neid palju.
  • Sisuturundus. Kirjuta blogi enda kodulehele või külalispostitusi teiste blogidesse. Aitab luua eksperdi kuvandit ning toob kaasa uusi kodulehe külastusi.
  • E-maili list. Üks tõhusamaid ja odavamaid, kuid ajakulukamaid turundustegevusi on e-mailide kogumine ning uudiskirjade saatmine. Vali see kanal kui sul on regulaarsed sooduspakkumised ja piisavalt aega väärtust pakkuvaid tekste koostada (vähemalt kord kuus).
  • Suhtle. Loo endale liftikõne ehk õpi kiiresti enda ettevõtet tutvustama. Kui liigud uues seltskonnas, siis ära karda enda tegemistest rääkida, sest kunagi ei tea, mis uusi võimalusi see avada võib.
  • Tee teistmoodi. Leia kastist väljas mooduseid ettevõtte reklaamimiseks, mida teised ei kasuta.

 

Nõuanded ettevõtte turundamisel

Pea arvet. Iga reklaami puhul mõtle, mida selle reklaamiga soovitakse saavutada ja märgi üles reaalsed tulemused.

Jälgi statistikat. Liidesta kodulehega Google Analytics konto ja vali enda jaoks põhinäidikud, mida hakkad jälgima ja kasvatama. Selleks võib olla uute külastajate arv kuus, kodulehelt tulnud päringud, Google otsinguga saabunud külastajad jne. Miks on see oluline?Tähtis ei ole saada võimalikult palju külastusi külastuste pärast, vaid selleks, et kui keskmiselt 100 külastajast 1-2 sooritavad ostu, siis suurema müügi saavutamiseks on vaja saada rohkem liiklust. Samuti on seoses kodulehelt tulevad päringud ja uued kliendid. Google otsinguga saabuvad külalised on rühm inimesi, kes otsivad mingit toodet või teenust ja mida rohkem neid sinu lehele satub, seda suurem tõenäosus, et nad sinu toodet või teenust ostavad (siit edasi juba müügitöö).

Facebook business manager. Facebooki reklaamikonto on vajalik Facebookis ja Instagramis tasuliste reklaamide loomiseks.

Facebook Pixel. Sea üles reklaamide süsteem, mille abil pakud tooteid neile, kes on juba sinu kodulehte külastanud ehk huvi üles näidanud. Kui sa ei tea, mis Pixel on, siis õpi selgeks või lase asjatundjal sellega toimetada.

Küsi tagasisidet. Küsi tagasisidet tootele, teenusele ja kogu teenindusprotsessile. Ära karda ausaid vastuseid. Alati otsi kohti, mida parendada. Võid luua vormi ja saata klientidele täitmiseks või kui personaalsem suhtlus, siis küsida otse.

Panusta visuaali. Internetis turundades ei saa nurki lõigata ehk sa ei saa edukalt müüa, kui visuaal on halb. Sa võid kõik muu viimseni ära timmida, aga kui pilt on halb, siis me inimestena lihtsalt lähtume sellest väga palju. On teatud valdkonnad, kus sihtrühma kõnetabki pigem kodukootud visuaal ja moodne stiil peletaks eemale, kuid üldises plaanis on väga määravaks see, mis esmamulje loob brändi kujundus.

Anna aega. Turundusest tulenev kasu ei ilmne üleöö. Esimene faas on nähtamatu ja kui sulle tundub, et mitte keegi justkui ei märkagi sind, siis ära anna alla ja teadvusta, et sellele järgneb märkamise faas.

Ole järjepidev, kuid paindlik. Kui mõni tegevus ikkagi ei too tulemusi, siis ära karda teha muudatusi ja proovida midagi uut. Mis sobib ühele, ei pruugi sobida teistele.